autorské právo

10 tipov ako neporušovať autorské práva na internete – tip číslo 6-10

Pri všadeprítomnom GDPR “šialenstve” a strachu z vysokých pokút, ktoré GDPR za porušenie ochrany osobných údajov umožňuje uložiť, nemôžeme zabúdať, že aj za porušenie autorských práv online nám hrozia nepríjemné následky… A to v podobe požadovaných náhrad škôd od autorov, do diel ktorých sme zasiahli. Právne predpisy umožňujú poškodenému autorovi priznať aj náhradu nemajetkovej ujmy  a tieto sumy môžu siahať do niekoľkotisícových výšok. Hovoríme o eurách. Ako sa obdobným nepríjemnostiam v online svete vyhnúť, sa dozviete v treťom článku zo série. 🙂

V prvom článku sme sa venovali problematike obrázkov na internete. V druhom článku sme si posvietili na embeddovanie, linkovanie videí; ako aj na problematiku paródie, creative commons licencie a súhlas autora.

A teraz tu máme ďalšie tipy a návody pre tvorbu online 🙂

Tip číslo 6 – Recenzie online

Máte web, na ktorý umiestňujete recenzie produktov? Na účely zverejnenia recenzie z vašej dielne nevyhnutne potrebujete aj obrázok produktu, obálky knihy alebo CD cover. Ak ide o recenziu na produkt, ktorý máte vo svojej blízkosti, každopádne odporúčam si vytvoriť vlastné fotografie produktu, na ktorý dávate feedback verejnosti. Samozrejme, mnohokrát to nie je možné a fotografia produktu ani nie je prístupná v online databáze voľných fotiek, ako sme si dávali odporúčanie v prvom článku zo série.

V takom prípade vám zostáva posledná možnosť, a to umiestniť na web oficiálnu fotografiu produktu z webu, na ktorom je takáto fotografia dostupná. Zároveň je potrebné uviesť zdroj odkiaľ foto čerpáte, autora, ako aj účel použitia fotografie v súlade s tzv. fair use clause (viac v tipe číslo 9). Ak vy sami produkt nepredávate, odporúčam pridať aj prelink na predajnú stránku produktu.

Názorný príklad z môjho článku:

 

Kde je hranica pri recenzii v online youtube videu?

Táto otázka vám určite víri hlavou, ak napr. váš konkurent získal vstup do vášho online kurzu a z vášho pohľadu váš produkt vo videu očierňuje, hoci je video nazvané recenzia. Recenzia má svoje hranice a určite nesmie presahovať medze slušného správania konkurencie. Ak tieto hranice presahuje, recenzia sa z vášho produktu vysmieva a autor takého videa vyzdvihuje svoje produkty v porovnaní s vašimi, ide o zásah do vášho autorského práva a zároveň o tzv. nekalosúťažné konanie, ktoré sú zo zákona zakázané. Kedy dochádza k takému zásahu? Je to v prípade, ak nepravdivé informácie, ktoré o vás recenzia rozširuje,  sú spôsobilé privodiť vám a vášmu biznisu ujmu.

Mne osobne sa už v praxi podarilo dosiahnuť zablokovanie youtube kanála recenzenta, ktorý vo svojom videu znevažujúco recenzoval produkt môjho klienta.

Uvedené platí aj v prípade, ak ste autorom recenzie v youtube videu vy, majte prosím hranice porušovania autorských práv na pamäti. Recenzovaný produkt môžete vo videu použiť, ale len v rozsahu nevyhnutnom na účel recenzie (napr. kozmetického prostriedku). Je pravda, že recenzia úzko súvisí so slobodou prejavu, avšak sloboda prejavu nie je tiež bez hraníc 🙂

Tip číslo 7 – Aký je rozdiel medzi recenziou a kritikou?

S tipom číslo 6 súvisia mnohé príspevky na internete, ktoré majú charakter kritiky. Kritika je veľmi blízka recenzii. Kritika však ide viac do hĺbky autorského diela a typickým príkladom je filmová či divadelná kritika. Kritika sama osebe nesmie byť vulgárna, ani útočiaca na autora, má popisovať divákom dielo z pohľadu odborníka, uznávaného influencera (mienkotvorcu) napr. vo filmovej oblasti. Kritika diela je v súlade s autorským právom a často je jej výsledkom aj samostatné dielo. Avšak aj filmová či divadelná kritika musí rešpektovať práva autora k obrázkom, či k videopasážam použitých z “rozpitvávaných” diel, a preto odporúčam obdobný prístup ako v tipe číslo 6.

Tip číslo 8 – Ako správne citovať

Po kratších recenziách a dlhších kritikách sa dostávame k tomu ako správne citovať.

Je potrebné držať sa 4 základných zásad:

1. dielo bolo už zverejnené, nezískali ste z neho úryvky hacknutím systému 🙂

2. pri citovanom diele môžete použiť len rozsah nevyhnutný na účel citácie – to znamená, že citovať nie je možné celé dielo, ale len jeho časti – ako je napr. citát, veta na vašej webovej stránke, príp. pár viet z piesne pri recenzii hudby;

3. uviesť autora diela;

4. zdroj a účel použitia (fair use clause!).

Tip číslo 9 – Čo znamená fair use clause

So správnym citovaním diel súvisí aj už častejšie spomínaný dodatok – fair use clause, ktorý má svoj pôvod v USA. Znamená oprávnené použitie. To znie veľmi všeobecne, že?

Súdna prax konkretizovala fair use clause v tom smere, že citácia je v súlade so zákonom, ak je dielo citované v súlade s oprávneným použitím = s tzv. fair use clause, a teda ak:

1. je časť diela citovaná na informatívne účely v komentároch, článkoch, recenziách

2. alebo na účely paródie, ktorej sme sa venovali aj v druhom článku.

Krásnym prípadom paródie našej politickej situácie je paródia, ktorá prehrmela Slovenskom poslednými mesiacmi. Už ste videli video so zvučkou zo seriálu Narcos za účelom znázornenia našej situácie na politickej scéne? Ak nie, pozrite si krásny prípad paródie, ktorá je podľa môjho názoru v súlade s autorským právom 🙂 https://www.mojevideo.sk/video/2ca43/narcos_slovenska_verzia.html

Obdobne aj screenshoty z webových stránok na účely recenzie, výuky, paródie apod. sú v súlade s fair use clause ak sú dodržané pravidlá citácie v tipe číslo 8. Čo v prípade, ak screenshot pozmeníte? Pridanie šípok napr. na účely prezentácie ešte nevytvára odvodené diela, ale veľké zásahy bez súhlasu autora vytvárajú odvodené dielo, ktoré nie je autorským právom dovolené.

Dôležitým faktorom pre fair use clause a citáciu diela je skutočnosť, aby ste použitím časti diela nedosahovali zisk. Akonáhle príde do hry dosahovanie zisku s citáciou, s fair use clause už veľmi nepochodíte, ak sa potrebujete brániť, že do autorských práv ste nezasiahli.

Tip číslo 10 Existujú aj diela v tzv. public domain!

S citáciami a fair use clause si však nemusíte lámať pri dielach, ktoré majú licenciu creative commons (viac v druhom článku série), alebo ak použijete dielo z fotobanky pri dodržaní pravidiel na webovej stránke fotobanky (viac v prvom článku série) alebo pri tzv. dielach v public domain, tzv. diel vo verejnej doméne, na ktoré sa autorské právo nevzťahuje.

Diela v public domain (voľné diela, diela vo “verejnom vlastníctve”) sú diela ako napr. prázdne formuláre; diela, ktoré nie sú originálne; a vládne práce ako texty zákonov, text súdneho či úradného rozhodnutia; tiež aj denné správy, dielo tradičnej ľudovej kultúry; či bežne rozšírené slogany a slová.

A ak vám náhodou príde cease and desist letter = výzva na ostránenie porušovanie autorských práv; nepanikárte, ale v prvom kroku si overte, či vám ho poslala vôbec osoba, ktorej patria autorské práva.

Ďalšie články zo série:

  1. 10 tipov ako neporušovať autorské práva na internete – prvá časť (obrázky)
  2. 10 tipov ako neporušovať autorské práva na internete – druhá časť (videá, creative commons, paródia, odvodené diela, súhlas autora)

… a ak chcete zostať v kontakte, prihláste sa na odber newslettera!

Zadaním Vašej e-mailovej adresy súhlasíte so zasielaním noviniek zo sveta ochransiznacku.sk. E-Mail Vám bude chodiť odo mňa (Soňa Surmová) max. 1x do mesiaca. Kedykoľvek sa môžete odhlásiť zaslaním e-mailu na sonasurmova@ochransiznacku.sk. Vašu e-mailovú adresu uchovávam po dobu 5 rokov. Viac sa dozviete v Zásadách spracúvania osobných údajov (odkaz v pätičke webstránky).

E-mailová adresa:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

three × three =