Ak práve pracujete na vytvorení značky pre váš biznis – teda lámete si hlavu, čo vás najviac vystihuje a čo vám aj prinesie zisk 😉 – tak sa na chvíľku zastavte a prečítajte si nasledovnú inšpiráciu. Niekedy nie je možné vytvoriť značku programovo a nasilu, ale musí vás (ako sa hovorí) „kopnúť múza“ a vznikne logo spolu s celým brandingom, ktorý možno nakoniec povedie aj k miliónovému biznisu. Poďte sa so mnou pozrieť na story značiek, ktoré určite všetci poznáte.
Všeobecne známe známky = svetoznáme značky nás v dnešnej dobe nasledujú pri každom kroku – sú v televíznych reklamách, na billboardoch, v časopisoch, na produktoch, ktoré používame. Avšak máme vôbec predstavu čo znamenali pre ich dizajnéra pri ich tvorbe a čo stálo za ich vznikom?
Zo známeho filmu o vzniku fast foodovej siete McDonald’s – The Founder (2016) vieme, že sieť McDonald’s bola malá rodinná firma na dodávku hamburgerov, ktorú otvorili už v roku 1940 bratia Richard and Maurice McDonald a nebyť vstupu Raya Kroc-a do ich podnikania, nikdy by sa sieť nestala tak známou ako je teraz. A práve v roku 1952 bratia McDonaldovci požiadali architekta Stanleyho Mestona, aby navrhol označenie budovy ich reštaurácie, ktoré by odlišovalo McDonald’s od iných. A tu prišiel nápad umiestniť na budovu dva zlaté oblúky, ktoré boli potom na každej franšíze po celých Spojených štátoch. Takým spôsobom sa teda dostali dva zlaté oblúky do loga McDonald’s.
Existujú aj príbehy, že spoločnosť neskôr zvažovala zmenu loga, avšak psychológ Louis Cheskin argumentoval, že logo je potrebné ponechať, keďže nielen, že pripomína písmeno M – ALE keď ho obrátime, vidíme plné ženské poprsie. A práve plné ženské poprsie sa v ľudskej psychike už od kojeneckých čias spája s jedlom. No posúďte sami 😊 (viac o psychológii loga McDonald’s tu).
Všimli ste si niekedy postupnosť farieb v logu Google? Alebo symbol v logu Gillette?
Je tam určitý algoritmus, ale písmeno L v zelenej farbe „uteká“ od ostatných. Úplne prvé logo bolo vytvorené použitím open-source softvéru GIMP a autor neskorších modifikácii do podoby, v akej sa logo stálo celosvetovo známym – Ruth Kedar – sa vyjadril, že po mnohých pokusoch skončili pri základných farbách programu. Iba písmeno L v zelenej farbe vystupuje z radu, čo má symbolizovať, že Google pravidlá nedodržiava (I like it 😊). Okrem klasického vyobrazenia loga Google poznáme mnoho variánt farebného vyobrazenia loga pri špeciálnych príležitostiach – ako Halloween, olympijské hry apod. – ktoré sa stali známymi pod názvom Google Doodle 😊
Páni zvyknete si holiť bradu aj v dnešných hipsterských časoch? Tak možno trošku o logu Gillette. Logo Gillette má už od svojho vzniku v roku 1901 takmer konštantnú podobu a obsahuje nezameniteľné vizuálne prvky. Zošikmené písmo vyjadruje rýchlosť žiletiek a ich husté postavenie vedľa seba predstavuje zároveň aj bezpečnosť použitia. Malá medzera medzi písmenami G a i vytvára tvar žiletky na vrchu menovaných písmen. A farba zas vyjadruje eleganciu, čistotu, dokonalosť čo je cieľom produktov spoločnosti Gillete (ako aj účel holenia, a to nielen u pánov 😊). Určite sa pýtate a kde je teda obrázok loga Gillette? V tomto článku sa nenachádza čisto z právnych dôvodov – bohužiaľ aj také je právo 🙂 – obrázok loga nebol dostupný vo voľných fotobankách, a preto som ho nemohla použiť v tomto článku – viď môj článok k téme ako použiť obrázky online bez porušenia autorských práv.
Nike – logo za $ 35 🙂 to fakt?
V neposlednom rade uvediem aj známy príbeh loga Nike. Študentka Carolyn Davidson študovala v roku 1971 grafický dizajn na Portlandskej štátnej univerzite. V tom istom čase pôsobil ako odborný asistent na univerzite aj Phil Knight – budúci zakladateľ spoločnosti Nike (pôvodne pod obchodným menom Blue Ribbon Sports). Carolyn potrebovala brigádu, keďže si chcela priplácať za súkromné hodiny dizajnu, a preto Knightovi vypomáhala s určitými projektmi pri odmene $2 za hodinu. Raz pracovali na projekte Knightovho návrhu na dizajn tenisiek, na ktoré chcel Knight umiestniť značku, ktorá by vyjadrovala pohyb a rýchlosť. A vtedy prišla Carolyn s myšlienkou loga Nike v podobe tzv. Nike swoosh – teda vlnovky, ktorú poznáme dodnes. Táto vlnovka zároveň symbolizovala aj krídla bohyne víťazstva v
gréckej mytológii – bohyne Niké. Za prácu si účtovala 17,5 hodín po 2 doláre a teda v konečnom dôsledku zarobila v tom momente iba 35 dolárov.
ALE po škole mohla začať pracovať ako freelancerka, mala postarané o zákazky od spoločnosti Nike na 4 roky a nakoniec sa vďaka úspechu loga stala akcionárkou spoločnosti a majiteľkou akcií spoločnosti v hodnote 1 milión dolárov.
A teda aj malé krôčky pri tvorbe loga môžu byť cestou k úspechu spoločnosti a logo, ochranné známky, dizajny, doménové mená nemožno podceňovať. Ak už vytvoríte logo, ktoré vás a váš podnik skutočne reprezentujú, určite sa oplatí si ich chrániť. Možno pár stoviek investície pri registrácii ochrannej známky alebo zabezpečení ochrany dizajnu na začiatku, sa nikdy nevyrovná sile vašej obhajoby proti konkurencii, ktorá môže postupom času zneužívať vašu povesť a predávať produkty pod značkou podobnou tej vašej. S logom, ktoré je chránené ochrannou známkou a hlavne je aj chránené správne – keďže aj registrovaná ochranná známka nemusí byť registrovaná správne (ups aj také sa bohužiaľ stáva) – máte nárok na náhradu škody a náhradu nemajetkovej ujmy, ktorá sa pohybuje aj okolo niekoľko tisíc Eur. A taká suma pomôže každému biznisu, ktorému spôsobuje nepríjemné chvíľky neférový konkurent. Viac o dôvodoch prečo si chrániť svoju značku tu.
Želám veľa síl a kreatívnych nápadov pri tvorbe vašich značiek a dizajnovaní loga 😊
Majte krásny dník
Soňa z ochransiznacku.sk 😊