Začali nám prázdniny a okrem riešenia pracovných záležitostí sa každý z nás pohráva s myšlienkou oddychu a dovolenky. Či už na pláži alebo aj doma si mnohí z nás radi prečítajú v rámci oddychu knihu – predovšetkým beletriu, či už „evitovky“, detektívne romány alebo motivačnú literatúru.
Ja som sa pred istým časom dostala k zaujímavej knihe Kradni ako umelec (Steal like an artist) od Austin Kleon, na ktorú už boli napísané aj krátke odporúčacie recenzie v rámci letného čítania: https://ludskourecou.sk/2015/08/zahalka-kreativita-a-vlastny-mikrobiznis-moje-3-tipy-na-letne-citanie/(ďakujem za tip Petrovi Furmaníkovi).
Okrem toho, že uvedená publikácia je veľmi dobrou inšpiráciou pre umelcov, bloggerov, spisovateľov a skladateľov, vnukla mi nápad na znázornenie klasického problému, a to problému plagiátov. Plagiát predstavuje jeden z najvážnejších zásahov do práv autora k jeho autorskému dielu – teda k jedinečnému výsledku jeho tvorivej duševnej činnosti (ktorý je vnímateľný zmyslami, bez ohľadu na jeho podobu, obsah, kvalitu, účel, formu jeho vyjadrenia alebo mieru jeho dokončenia).
Plagiát (odvodené z lat. plagiare – kradnúť) je odbornou verejnosťou označovaný ako neoprávnené citovanie pôvodného diela.
V podstate ide o „krádež“ diela v tom zmysle, že iná osoba ako autor sa zmocní diela (výsledku tvorivej duševnej činnosti autora – buď ako celku alebo jeho podstatných, určiteľných častí – ako sú postavy, story apod.) v úmysle použiť tento „výtvor“ ako vlastný bez uvedenia zdroja. A vykoná tak bez súhlasu autora.
Okrem nárokov poškodeného autora, kam spadá dožadovanie sa zákazu takéhoto neoprávneného zásahu do práv autora, požadovanie náhrady škody, náhrady nemajetkovej ujmy príp. aj vydania bezdôvodného obohatenia, je porušovanie autorského práva v zmysle ust. § 283 Trestného zákona aj trestným činom. Za uvedený trestný čin hrozí páchateľovi trest odňatia slobody až na 2 roky.
Čo teraz s tvorbou?
Tvorba však napriek uvedeným informáciám neumiera, ale tvorba žije. Viva l’arte! 😊
Práve o tom, že sme všetci ovplyvnení v našej tvorbe, či už spisovateľskej alebo v inom umeleckom smere, niet pochýb. Nežijeme predsa vo vákuu – vplyvy prichádzajú z vonkajšieho prostredia, z toho, čo zažijeme, čo si vypočujeme a pod.
V známej relácii Ktosi je za dverami raz Milan Lasica a Július Satinský v rozhovore s Jarom Filipom s údivom konštatovali:
J. Satinský: „Nechcem sa Vás dotknúť, ale tie melódie ako keby som už niekde počul…“
J. Filip: „Ja viem, čo máte na mysli – krádež!“
M. Lasica: „No koho ste to tu pozvali?“
J. Satinský: „No prečo, veď zlodeja sme tu ešte nemali!“ 😊
J. Filip: „Práve pre toto ja nemôžem celé noci spávať…celú noc presedím pri rádiu a trasiem sa od strachu, či už náhodu moju melódiu predtým niekto neskomponoval.“
M. Lasica: „Ale toto mi nehovorte, je to vôbec možné, žeby sa našli takí bezcharakterní ľudia, čo by bezostyšne skomponovali nejakú melódiu, ktorá Vás napadne až potom?…Tak Julo, tak toto ja tak nenechám… ja okamžite niekde zatelefonujem alebo niekde napíšem… alebo budem držať hubu.“ 😃https://www.youtube.com/watch?v=lEOV9k9oLT4&t=357s (zdroj: youtube)
A teda ku knihe Kradni ako umelec – Steal like an artist!

Ako vyplýva z vyššie uvedeného rozhovoru z relácie Ktosi je za dverami – nič nie je originál. A práve o tom Austin Kleon bližšie píše vo svojej knihe Kradni ako umelec. Kniha je k zakúpeniu v originálnej anglickej verzii aj na martinus.sk: https://www.martinus.sk/?uItem=242895&gclid=CjwKCAjwpfzOBRA5EiwAU0ccN68OSKGybbjYuWHf76AvG4MRDr1sXrgmh59_oa3VX18KbjBj3lMLjRoCCy0QAvD_BwE
Publikácia je napísaná veľmi ľahko čitateľným štýlom a autor v nej podáva viacero tipov na podporu kreativity. Tipov na efektívnu tvorivú činnosť je dokopy 10, z ktorých základný tip na tvorbu je stelesnený aj v názve samotnej knihy – a to tip č. 1 Kradni ako umelec!
Pod pojmom kradni ako umelec však nemyslíme plagiátorstvo v zmysle porušenia autorských práv – avšak umelecké ovplyvnenie viacerými inými autormi.
Z hesla kradni ako umelec vyplývajú viaceré praktické tipy na právne nenapadnuteľnú tvorbu – ako prvé sa musíme skutočne zaujímať o oblasť, ktorej sa chceme venovať a zistiť, z čoho sa oplatí čerpať. Nájsť si vzory a aj ich správne citovať.
Tvorba podľa Austina Kleona je tvorbou v zmysle zásady 1+1 = 3, čo znamená, že nestačí sa len inšpirovať (niečo odniekiaľ skopírovať), ale k zozbieranému materiálu je potrebné pridať aj svoj tvorivý vstup – t.j. svoju tzv. „pridanú hodnotu“. Pridaná hodnota musí ísť nad rámec inšpirácií získaných a už skôr existujúcich vo svete umenia.
Veľmi evidentné inšpirácie sú vo svete hudby, a preto obzvlášť v „mekke“ medzinárodného popu – v USA – už prebehlo veľké množstvo súdnych sporov ohľadne plagiátorstva.
Je však potrebné poznať hranice, kedy ide o plagiátorstvo a kedy je nová tvorivá vložka takého charakteru, že už sa jedná o nové dielo – bez zásahu do práv iných autorov – čo sa mnohokrát v praxi líši od prípadu k prípadu. Ak napr. skomponovaná pieseň je podstatnou kópiou už skôr vzniknutej piesne – pôjde o zásah do autorských práv.
Z dôvodu individuálnosti každého prípadu, v ktorom sa napáda plagiátorstvo, sa mnoho prípadov tvrdeného porušenia autorských práv rieši v USA v podobe mimosúdneho vyrovnania strán.
Avšak jedným z nedávnych príkladov súdneho sporu, keď súd dospel k záveru, že nejde o plagiát a žaloba o porušenie autorských práv bola zamietnutá je prípad piesne Taylor Swift z roku 2014 s názvom „Shake it off“, ktorou mala Taylor Swift neoprávnene zasiahnuť do autorských práv k piesni „Haters gone hate“ speváka R&B Jesse Brahama (ktorý používa umelecké meno Jesse Graham).
https://www.youtube.com/watch?v=7KIkW7xcnxA (zdroj: youtube)
V uvedenom prípade došlo kalifornským federálnym sudcom dňa 12. novembra 2015 k zamietnutiu žaloby o zaplatenie náhrady škody vo výške $42 miliónov z dôvodu, že žalobca nepredložil dostatočné dôkazy na podloženie svojich tvrdení a predložené dôkazy boli založené na špekulatívnom základe. V zmysle amerického právneho systému však toto rozhodnutie pri predložení nových dôkazov nevylučuje opätovné podanie žaloby v tej istej veci.
Takže viva l’arte, hľadajme inšpirácie a tvorme, avšak samozrejme, neodporúčam pri vašich inšpiráciách zájsť až tak ďaleko ako Taylor Swift. 😊
(najbližšie praktické tipy ako sa vyhnúť porušeniu autorských práv pri písaní blogu)
2 thoughts on “Austin Kleon: „Kradni ako umelec – Steal like an artist“ alebo kam siahajú hranice porušenia autorského práva?”