Nastal čas na veľké priznanie…
Áno, aj ja zbožňujem módu – tak ako väčšina žien. A raz v živote by som túžila vlastniť jeden pár slávnych “louboutiniek” s červenou podrážkou. To čo ma na nich tak priťahuje však nie je len ich krásny vzhľad vzbudzujúci na prvý pohľad myšlienky na lásku, vášeň a kreativitu, ale aj ich – z niektorých pohľadov “kontroverzný” – úspech v oblasti ochranných známok. Áno, moja profesia sa nezaprie 🙂
Ako teda vznikli slávne červené podrážky na topánkach od Christiana Louboutina?
Červená podrážka lodičiek Louboutina je svetovo uznávaným symbolom luxusu a elegancie. Vznikla však čírou náhodou. V to popoludnie, keď francúzskemu návrhárovi topánok došiel balíček s prototypom topánok z jeho dielne, si asistentka v kancelárii práve lakovala nechty na červeno. Návrhárovi sa podrážka zdala od počiatku fádna, avšak asistentke na ňu kvapol červený lak, čo v Christianovi Loboutinovi vzbudilo nápad potrieť celú podrážku topánok na červeno.
A čo bolo ďalej?
Práve lodičky s červenou podrážkou naštartovali biznis Christiana Louboutina do takých rozmerov, že v súčasnosti sa predá cca. 500 000 párov týchto výnimočných topánok ročne. No topánky s červenou podrážkou nespôsobili revolúciu len v móde, avšak aj v práve ochranných známok v Európskej únii.
Červená podrážka ako ochranná známka
To, kedy je vhodné si vašu značku registrovať a zhruba na čo si dať pozor v prípravnej fáze pred registráciou ochrannej známky sme si zhruba povedali v článku Je každá značka spôsobilá byť ochrannou známkou?
Po podaní prihlášky ochrannej známky príslušný registračný úrad (u nás Úrad priemyselného vlastníctva so sídlom v Banskej Bystrici) skúma tzv. absolútne dôvody pre zamietnutie zápisu ochrannej známky. Medzi tieto dôvody patrí aj situácia, ak je prihlasované označenie tvorené výlučne tvarom výrobku, ktorý:
- buď vyplýva z povahy samotného tovaru alebo
- je nevyhnutný na dosiahnutie technického výsledku alebo
- dodáva tovaru podstatnú hodnotu.
Existencia takého charakteru označenia je aj dôvodom na podanie námietok proti zápisu označenia príp. aj podkladom pre “zneplatnenie” zapísanej ochrannej známky.
V štátoch Beneluxu sa Christian Louboutin rozhodol podať prihlášku ochrannej známky s nasledovným popisom:
„Ochranná známka pozostáva z červenej farby (Pantone 18‑1663TP) použitej na podrážke topánky tak, ako je znázornené (obrys topánky nie je súčasťou ochrannej známky, ale má ukázať umiestnenie ochrannej známky)“
(obrázok použitý na ilustratívne účely z Rozsudku Súdneho dvora EÚ C-163/16)
Louboutinova ochranná známka pred súdom v Holandsku
Louboutin zažaloval spoločnosť Van Haren, ktorá v Holandsku predávala v obchodoch s obuvou zameniteľné topánky na vysokom podpätku s červenou podrážkou pre porušenie práv z jeho ochrannej známky.
Obrana žalovaného – spoločnosti Van Haren – spočívala v tom, že ochranná známka sa vzťahuje len na červený povrch a nie na jeho umiestnenie.
Holandský súd sa preto obrátil na Súdny dvor EÚ s otázkou ako posudzovať tvar, ktorý nie je možné zapísať ako ochrannú známku. Súdny dvor EÚ vyniesol rozsudok v júni tohto roku (12.06.2018), v ktorom napriek názoru generálneho advokáta, ktorý nesúhlasil s monopolizáciou farby ako ochrannej známky skonštatoval, že označenie pozostávajúce z farby použitej na podrážke topánky na vysokom podpätku, akým je označenie v spore vo veci samej, nie je v zmysle tohto ustanovenia tvorené výlučne „tvarom“.
A teda zrozumiteľne povedané uvedená ochranná známka – farba na podrážke topánky – nespadá pod absolútne dôvody neplatnosti zápisu označenia a môže byť ochrannou známkou.
Tým dostala červená Louboutinova podrážka čiastočne zelenú, aby si presadila svoj monopol. Záver ohľadne ďalšej existencie tejto ochrannej známky v štátoch Beneluxu je ponechaný na národný úrad.
Zaujímavosťou je, že európske ochranné známky rozpoznávajú aj tzv. pozičné ochranné známky ako bola ochranná známka v spore a ochrannú známku, no v inom vyobrazení (nie 3D) má už Loubotin pre červenú podrážku úspešne zaregistrovanú napr. v USA.
Vidíte ako dokáže hladinu ochranných známok rozprúdiť jeden módny symbol 🙂
A čo si myslíte vy? Mali by mať návrhári možnosť registrovať si špecifické použitie farby na nimi navrhnutých výrobkoch?
Sú síce chránení autorským právom, no vo svete kreativity sa pôvodnosť a kopírovanie riešení od originálov síce dá dokázať, avšak niekedy s veľkými ťažkosťami. Preto sa teším na vaše názory.
Teším sa na vás 🙂
Soňa z ochransiznacku.sk
zdroj obrázkov: Rozsudok SD EÚ C-163/16, pixabay.com, CCO licencia