ochranné známky

Louboutin – červené podrážky ako ochranná známka?

Nastal čas na veľké priznanie…

Áno, aj ja zbožňujem módu – tak ako väčšina žien. A raz v živote by som túžila vlastniť jeden pár slávnych “louboutiniek” s červenou podrážkou. To čo ma na nich tak priťahuje však nie je  len ich krásny vzhľad vzbudzujúci na prvý pohľad myšlienky na lásku, vášeň a kreativitu, ale aj ich – z niektorých pohľadov “kontroverzný” – úspech v oblasti ochranných známok. Áno, moja profesia sa nezaprie 🙂

Ako teda vznikli slávne červené podrážky na topánkach od Christiana Louboutina?

Červená podrážka lodičiek Louboutina je svetovo uznávaným symbolom luxusu a elegancie. Vznikla však čírou náhodou. V to popoludnie, keď francúzskemu návrhárovi topánok došiel balíček s prototypom topánok z jeho dielne, si asistentka v kancelárii práve lakovala nechty na červeno. Návrhárovi sa podrážka zdala od počiatku fádna, avšak asistentke na ňu kvapol červený lak, čo v Christianovi Loboutinovi vzbudilo nápad potrieť celú podrážku topánok na červeno.

A čo bolo ďalej?

Práve lodičky s červenou podrážkou naštartovali biznis Christiana Louboutina do takých rozmerov, že v súčasnosti sa predá cca. 500 000 párov týchto výnimočných topánok ročne. No topánky s červenou podrážkou nespôsobili revolúciu len v móde, avšak aj v práve ochranných známok v Európskej únii.

Červená podrážka ako ochranná známka

To, kedy je vhodné si vašu značku registrovať a zhruba na čo si dať pozor v prípravnej fáze pred registráciou ochrannej známky sme si zhruba povedali v článku Je každá značka spôsobilá byť ochrannou známkou?

Po podaní prihlášky ochrannej známky príslušný registračný úrad (u nás Úrad priemyselného vlastníctva so sídlom v Banskej Bystrici) skúma tzv. absolútne dôvody pre zamietnutie zápisu ochrannej známky. Medzi tieto dôvody patrí aj situácia, ak je prihlasované označenie tvorené výlučne tvarom výrobku, ktorý:

  1. buď vyplýva z povahy samotného tovaru alebo 
  2. je nevyhnutný na dosiahnutie technického výsledku alebo
  3. dodáva tovaru podstatnú hodnotu.

Existencia takého charakteru označenia je aj dôvodom na podanie námietok proti zápisu označenia príp. aj podkladom pre “zneplatnenie” zapísanej ochrannej známky.

V štátoch Beneluxu sa Christian Louboutin rozhodol podať prihlášku ochrannej známky s nasledovným popisom:

Ochranná známka pozostáva z červenej farby (Pantone 18‑1663TP) použitej na podrážke topánky tak, ako je znázornené (obrys topánky nie je súčasťou ochrannej známky, ale má ukázať umiestnenie ochrannej známky)“

(obrázok použitý na ilustratívne účely z Rozsudku Súdneho dvora EÚ C-163/16)

Louboutinova ochranná známka pred súdom v Holandsku

Louboutin zažaloval spoločnosť Van Haren, ktorá v Holandsku predávala v obchodoch s obuvou zameniteľné topánky na vysokom podpätku s červenou podrážkou pre porušenie práv z jeho ochrannej známky.

Obrana žalovaného – spoločnosti Van Haren  – spočívala v tom, že ochranná známka sa vzťahuje len na červený povrch a nie na jeho umiestnenie.

Holandský súd sa preto obrátil na Súdny dvor EÚ s otázkou ako posudzovať tvar, ktorý nie je možné zapísať ako ochrannú známku. Súdny dvor EÚ vyniesol rozsudok v júni tohto roku (12.06.2018), v ktorom napriek názoru generálneho advokáta, ktorý nesúhlasil s monopolizáciou farby ako ochrannej známky skonštatoval, že označenie pozostávajúce z farby použitej na podrážke topánky na vysokom podpätku, akým je označenie v spore vo veci samej, nie je v zmysle tohto ustanovenia tvorené výlučne „tvarom“.

A teda zrozumiteľne povedané uvedená ochranná známka – farba na podrážke topánky – nespadá pod absolútne dôvody neplatnosti zápisu označenia a môže byť ochrannou známkou.

Tým dostala červená Louboutinova podrážka čiastočne zelenú, aby si presadila svoj monopol. Záver ohľadne ďalšej existencie tejto ochrannej známky v štátoch Beneluxu je ponechaný na národný úrad.

Zaujímavosťou je, že európske ochranné známky rozpoznávajú aj tzv. pozičné ochranné známky ako bola ochranná známka v spore a ochrannú známku, no v inom vyobrazení (nie 3D) má už Loubotin pre červenú podrážku úspešne zaregistrovanú napr. v USA.

Vidíte ako dokáže hladinu ochranných známok rozprúdiť jeden módny symbol 🙂

A čo si myslíte vy? Mali by mať návrhári možnosť registrovať si špecifické použitie farby na nimi navrhnutých výrobkoch?

Sú síce chránení autorským právom, no vo svete kreativity sa pôvodnosť a kopírovanie riešení od originálov síce dá dokázať, avšak niekedy s veľkými ťažkosťami. Preto sa teším na vaše názory.

Teším sa na vás 🙂

Soňa z ochransiznacku.sk

zdroj obrázkov: Rozsudok SD EÚ C-163/16, pixabay.com, CCO licencia


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

20 − 15 =