V článkoch na tomto blogu som sa už venovala okrem iného otázkam:
- prečo si ochrániť značku (business reasons, právo prednosti pred konkurenciou ako aj nekalými konaniami iných subjektov apod. – viac tu)
- ako aj téme, či je každá značka spôsobilá ochrany a kedy si ju chrániť – viac tu.
Dnes sa pozrieme na podnikateľa s kreatívnymi myšlienkami, ktorý však ešte nemá istotu, či sa jeho podnikateľský plán uchytí a či v budúcnosti pôjde do zápisu značky za ochrannú známku.
ALE už má v hlave predstavu značky, ktorú chce rozvíjať a vie presne, v akej oblasti. (Túto postavičku pre účely dnešného ilustračného a fiktívneho článku budeme volať Zuzana Veselá.)
Príbeh Zuzkinej značky
„Zuzku Veselú už počas materskej bavilo šitie a navrhovanie oblečenia. Vytvárala si postupne značku a získala malý okruh zákazníkov na bazároch na sociálnych sieťach. Akonáhle jej skončí materská dovolenka, otvára si živnosť a zakladá e-shop, na ktorom bude predávať oblečenie ozvláštnené o vlastnoručne vyrobené aplikácie spolu s vlastnou tvorbou oblečenia. Vytvorila si aj značku, ktorá ju napĺňa radosťou – Susis Elle Style (pozn. v preklade Zuzkin ženský štýl) a zahrnula si do tejto značky aj grafiku.
Rozbehnutie celého eshopu ju vyšlo na pár tisíc Eur a zároveň zainvestovala do grafiky, vytvorenia loga a do reklamy na Google Ads a sociálnych sieťach.

Zuzku jej podnikanie veľmi baví a teší sa, že raz sa jej investícia vráti. 😊 Veď už má určitú základňu stálych zákazníkov. Okrem predaja píše aj články o ženskej móde, ktoré sú zverejňované v časti Blog na eshope a ich cieľom je podpora predaja produktov z eshopu.“
Vo Francúzsku sa po rozbehnutí Zuzkinho biznisu odohráva nasledovný rozhovor medzi majiteľom značky ELLE a ich právnikmi so špecializáciou na ochranné známky:
Majiteľ svetoznámej značky módneho časopisu ELLE: Dobrý deň pán advokát, ako je to s monitoringom a ochranou našich ochranných známok za tento mesiac?
Právnik: Máme tu zistené používanie súčasti Vašej značky v eshope v EÚ – pre predaj oblečenia ako aj pre články o móde. Síce je chránený prvok súčasťou dlhšej značky Susis Elle Style, slovný prvok Style je len popisného charakteru a vzhľadom na dlhodobé fungovanie značky ELLE na trhu dodatočný prvok Susis nie je dostatočne odlišný. Navrhujeme zaslať majiteľke predžalobnú výzvu s vyčíslenou škodou na svetoznámenej značke ELLE a s výzvou na rebranding.
Majiteľ značky ELLE: Samozrejme ideme do toho! Investovali sme tisíce do registrácie našej značky po celom svete. Máme nielen registrácie, ale aj celosvetovú povesť. Preto si platíme Váš monitoring, aby nikto nečerpal z našej povesti a nezasahoval do našich ochranných známok.
A tak nič netušiaca Zuzka Veselá, ktorá v začiatkoch podnikania riešila v prvom rade záležitosti potrebné pre jej každodenné fungovanie (eshop, fakturačný systém, reklamy, grafiku a tvorbu aplikácií a oblečenia) dostáva predžalobnú výzvu z inej krajiny EÚ založenú na ochranných známkach EÚ (ktoré majú ochranu aj v SR), Nakoniec celá zhrozená po porade s právnikom radšej rebranduje (pozn.: mení značku), lebo vyjednávanie s protistranou o prípadnej koexistencii na trhu by ju stálo oveľa viac peňazí.

Ako by Zuzka Veselá predišla tejto situácii?
Zuzka by tejto situácii predišla, keby mala informácie a tento článok k dispozícii.😊 A preto, ak o takejto Zuzke viete, zašlite jej prosím tento článok 😊 vopred ďakujem 😊
Na základe toho by vedela, že aj v situácii, keď ešte neuvažuje nad zápisom značky za ochrannú známku, je dobré kontaktovať právnika, ktorý rozumie ochranným známkam – a teda oficiálneho známkového zástupcu a objednať si konzultáciu, na ktorej by sa spoločne pozreli na jej nápad a známkový zástupca by jej dal tipy a triky, ktorým smerom sa pri tvorbe značky uberať.
Zároveň by jej ponúkol službu analýzy značky v rámci cieľového trhu, na základe ktorej by Zuzka zistila, či môže pokračovať v budovaní značky. A teda či má investovať tisíce do eshopu a do reklamy s jej predstavou značky bez hrozby predžalobnej výzvy, že zasahuje do cudzej skoršej ochrannej známky.
Na preverenie situácie s Vašou a ani so Zuzkinou značkou však len jednoduchý Google a FB search mnohokrát nestačí. Je potrebné, aby sa na Vašu značku pozrel odborník na ochranné známky, ktorý už na základe skúseností vie, čo a kde hľadať a prispôsobí analýzu Vašim individuálnym potrebám.

V praxi sa čoraz častejšie stretávam so situáciou, akú mala Zuzka Veselá v našom článku. Nikomu úprimne neprajem infarktové stavy po „Liebesbrief“ od majiteľa veľkej značky v prípadoch, ak pri tvorbe značky zanedbáte jej prípravu. V takých prípadoch neznalosť neospravedlňuje.
Samozrejme, o zápise značky za Vašu ochrannú známku môžete uvažovať aj v začiatkoch podnikania ( je tu výhoda práva prednosti) alebo po jej rozbehu. V takom prípade je ale vždy lepšie rozbiehať značku, ktorou nezasahujete do práv iných.
V prípade záujmu o moje služby ma neváhajte kontaktovať. 😊
A nezabudnite, že grant z EÚ na preplatenie poplatkov za zápis Vašej ochrannej známky do výšky 75%, max. 1 000 Eur stále beží a je to super príležitosť na prekrytie poplatkov za zápis ochrannej známky EÚ, ktoré sú dosť vysoké – viac tu.
Prajem krásne dni a veľa úspechov s každým nádherným biznis plánom, ktorý napĺňa Vašu kreatívnu dušu radosťou😊
Disclaimer: Všetky údaje v článku sú vymyslené (fictional), za účelom ilustrácie situácií, ktoré reálne nastávajú v živote pri tvorbe značky, podobnosť prípadných faktov je čisto náhodná.
Zdroj obrázkov: CC license – pixabay