ochranné známky

Príbeh značky CHANEL a … ako to je s ochranou známeho „dvojitého C“?

Ak ste zachytili edíciu „História módy do vrecka“, zachytili ste určite, že tento vreckový formát sa venuje histórii slávnych fashion značiek – v edícii už vyšli príbehy značiek Chanel, Dior, Gucci a nedávno aj Prada a Hermés.

Mojim milovaným čitateľom som dala na mojom FB Soňa Surmová, FB stránke ochransiznacku.sk a na Instagrame @ipattorneysonasews odhlasovať, ktorej značke sa mám venovať ako prvej a vyhral to CHANEL 😊 ostatní nezúfajte – Dior aj Gucci zaradím na blog postupne. Ďakujem za všetky hlasy a ďakujem, že ste a že „ma čítate“ 😊

Všetky spomínané značky patria medzi tzv. všeobecne známe známky, ktoré z pohľadu známkového práva požívajú aj bez oficiálnej registrácie za ochrannú známku v príslušných registroch tzv. „širšiu“ ochranu aj do iných oblastí ako Fashion. Je im priznávaná ochrana voči konkurencii, ktorá by im zameniteľnou značkou zhoršovala reputáciu alebo sa snažila získať prospech z ich dobrého mena a povesti. Viac na túto tému z odborného pohľadu nájdete v článku pre časopis Duševné vlastníctvo, kde som sa tejto téme venovala do detailov – link na open source vydanie tu.

Ak vás zaujíma otázka, čo je registrovateľné za ochrannú známkuprečo je vhodné uvažovať o registrácii ochrannej známky, dozviete sa viac v týchto článkoch na mojom blogu:

  1. Je každá značka spôsobilá byť ochrannou známkou?
  2. Prečo si ochrániť svoju značku?

V prípade ak máte značku alebo nápad na značku, neváhajte ma kontaktovať, budem sa tešiť na každý jeden rozhovor 😊

A naspäť k slávnej CHANEL …status všeobecne známej známky je výsledkom dlhoročnej snahy a mnohých vzostupov a následných pádov …Ako to bolo s Coco Chanel?

Knižočka sa číta veľmi rýchlo, je napísaná pútavým štýlom, život Coco Chanel známej aj ako „garconne“ (fr. chlapec) je podaný výstižne. Na trhu je mnoho kníh so životopisom Gabrielle Bonheur Chanel, neskôr známej ako Coco Chanel, avšak táto knižočka prináša množstvo zaujímavých a inšpiratívnych fotografií z archívov.

„ Coco Chanelová mala jedinečný štýl, ktorým presadzovala svoje výtvory: pohodlné oblečenie bez prehnaných ozdôb, krátke vlasy, lebo sa s nimi ľahšie fungovalo, a bižutériu, pretože pravé šperky považovala za príliš honosné….základy prelomových kúskov, ktoré priniesla do sveta módy pramenili z jej túžby obohatiť ženám život praktickým a jednoduchým spôsobom, ktorý ak niečo preháňal, tak len klasickú eleganciu“ (cit. EMMA BAXTER WRIGHT: CHANEL – príbeh ikonickej značky s. 129).

Vedeli ste, že?

  • Coco peberala prvky z pánskej módy – od chlapov si požičala saká a vytvorila z nich postupne uniformu pre ženy – slávny Chanelovský kostým.
  • Podporovala voľnosť strihov na praktický pohyb pre ženy, podčiarkovala funkčnosť a odmietala upätosť ženského oblečenia, ktorá dlhé storočia kraľovala móde – inšpiráciu na funkčné a praktické strihy našla u normandských rybárov – rozhalenky, voľné ľanové nohavice, dlhé sukne a roláky.
  • Navrhla pre ženy prvé lichotivé a funkčné plavky z džersejovej látky (tričkovina), ktorú našla v šatníku svojej životnej lásky Boya Capela; dovtedy sa džersej nepoužíval v dámskom šatníku.
  • Podšívka typicky chanelovského kostýmu bola vždy totožná s látkou hodvábnej blúzky, ktorá sa do neho nosila.
  • Ako žena mala vlastný butik, v myšlienke podnikania ju podporil Boy Capel (životná láska, ktorý tragicky zahynul pri autonehode) a pred jeho tragickou smrťou mu celú pôžičku splatila, čím sa stala jednou z prvých nezávislých žien – podnikateliek.
  • V roku 1926 vypustila do sveta prvé malé čierne šaty, ktoré boli určené na denné aj večerné nosenie; v americkom „Vogue“ v tom istom roku ich pre ich univerzálnosť označili za „fordku“ v dámskej móde a tým správne predpovedali ich masovú produkciu (ako v prípade automobilov Ford).
  • Slávna prešívaná kabelka s ramienkom cez plece sa zrodila z frustrácie – dovtedy existovali iba kabelky do ruky – a Coco Chanel svoju kabelku všade zabúdala 😀 – jej kabelka bola určená na skutočné nosenie a okrem retiazky cez plece ako prvá obsahovala aj vnútorné vrecko, priehradky, a dokonca aj osobitné vrecko na ikonický červený rúž, aby bol stále dáme po ruke.
  • Motúzy perál okolo krku sa stali podpisom Coco Chanel. Bola presvedčená, že žiara perál zachytáva svetlo a lichotivo ho odráža na pokožku a do očí každej ženy; zároveň ich nosila pri každej príležitosti, „nešetrila“ ich iba na výnimočné príležitosti.
  • Vynašla elegantné lodičky s maličkým podpätkom a čiernou špičkou z dôvodu, aby sa chodidlo lichotivo zdalo menšie a podčiarklo eleganciu „mademoiselle“…. a zároveň na čiernej špičke nevidno tak škrabance ako na svetlej farbe, je to mimoriadne praktické 😊
  • Aj počas vojny a akéhokoľvek nedostatku vedela nájsť materiál, ktorý bol použiteľný na odevy a z kritiky si nerobila žiadnu „depku“, každá kritika ju hnala v tvorbe vpred.
  • Typickými a večnými farbami v šatníku sú podľa Chanel farby patriace k neutrálnej farebnej palete: béžová, čierna, biela, červená a tamovomodrá.

Parfum Chanel No. 5

„… na toto som čakala. Parfum ako nijaký iný. Ženský parfum s vôňou ženy,“ Coco Chanel o parfume č. 5

Zaujímavosťou je, že keď Coco prišla s myšlienkou parfumu, vytvorila aj úžasný marketing!

Rozptýlila jeho vzorku v skúšobných kabínkach svojho butiku na legendárnom Rue Cambon v Paríži, dala testery vzorným zákazníčkam a parfum sa začal predávať aj v jej ďalších butikoch s veľkým úspechom. Stavila na lekárnickú jednoduchosť flakónu a keďže vždy vedela vycítiť príležitosť….

… long story short….

… získala investorov bratov Wertheimerovcov a jej parfum sa začal predávať v obchodných domoch širšej verejnosti. Hoci zo zisku z danej obchodnej spolupráce mala iba 10% (čo ju neskôr dosť štvalo), zisky boli takého charakteru, že jej zabezpečili finančnú istotu.

Atentát na Kennedyho

Tragický moment, ktorý sa stal dňa 22.11.1963 v texaskom Dallase a ktorého obeťou bol 35. prezident USA J.F. Kennedy, obletel v sekunde celý svet, tak ako aj fotografia Jackie Kennedyovej, ktorá bola v tom čase zákazníčkou módneho domu Chanel.

Jackie sedela počas atentátu vedľa svojho muža v ikonickom ružovom Chanel kostýme z textúrovanej vlny…prvá dáma celá od krvi zostala v ikonickom kostýme celý osudný deň a zábery Jackie Kennedyovej zostávajú symbolom onoho strašného a tragického dňa – viď Wikipedia.

Značka Chanel však opätovne triumfovala a celebrity si na Rue Cambon v Paríži podávali kľučky. Každý túžil po Chanelovskom kostýme a do módneho domu už nechodili iba európske hviezdy.

Coco Chanel za svojich 87 rokov života priniesla svetu legendárne prvky módy, mala nos na príležitosti, ignorovala posadnutosť mladosťou a stavila na nadčasovosť. Svoj život po nešťastí v láske obetovala práci a zomrela osamelá.

Karl Lagerfeld

Po smrti Coco módny dom Chanel stagnoval až kým neprišiel Karl …v roku 1983 vstúpil do spolupráce s módnym domom Chanel a vyše 30 rokov ako Kráľ Karl úspešne staval kolekcie na pamiatke Coco Chanel. Tradičné chanelovské prvky prezentoval v spojení s módnymi prvkami subkultúr (surferi, mortorkári a pod.) v zmysle hesla „pre lepšiu budúcnosť je potrebné rozvinúť prvky minulosti“.  

Všetky prvky jeho kolekcií (hoci boli lagerfeldovsky neprehliadnuteľné a často excentrické) niesli dosť charakteristických chanelovských prvkov – dvojité C, prešívanie, kamélie, zlaté reťaze, opakujúce sa lemovanie na záložkach a vreckách apod.

Knihu odporúčam pre jej hodnotný obsah, ktorý sa ukrýva hlavne vo vzácnych fotografiách nadčasových modelov z archívov, ktoré nie sú bežne dostupné verejnosti. Momentálne je kniha v slovenčine vypredaná, snáď Ikar uskutoční dotlač. Link na knihu v angličtine napr. tu.

Ochrana dvojitého CC podľa práva ochranných známok verzus prehra v trademark spore v Číne

 Ako je to teda s ochranou slávneho „CC“ alebo tzv. „dvojitého C“ typického pre značku Chanel?

Dvojité CC s jedným obráteným C je ikonickou ochrannou známkou charakteristickou pre módny dom CHANEL, ktorý požíva ochranu všeobecne známej známky už spomínanej  tomto článku. Chanel bežne žaluje subjekty, ktoré používajú zameniteľnú značku na svojich produktoch; o to viac ak ide o módny alebo príbuzný biznis a produkty pod zameniteľnou (hoci pozmenenou značkou) vyvolávajú dojem, že pochádzajú od Chanel.

Táto ochrana však nie je neobmedzená, čo dokazuje Rozhodnutie Súdu prvého stupňa (pôvodne Všeobecného súdu EÚ) , kde Chanel žalobu prehrali proti zameniteľnému logu spoločnosti Huawei (T-44/20). V uvedenom rozhodnutí súd potvrdil rozhodnutie registrujúceho úradu (EUIPO – Board of Appeal), že uvedené logo (obrátené “naležato”) je odlišné od všeobecne známej známky CHANEL (Huawei sa snažil o registráciu loga vľavo v oblasti hardvéru a softvéru).

Na druhej strane v roku 2019 CHANEL po 94 žalobách získal rozsudky voči 30 subjektom predávajúcim na Amazone a ďalších online platformách aj 3D kópie značky pozostávajúcej z dvojitého C bez oprávnenia (šperky, tašky, obaly na telefón); na náhradách škody získal francúzsky módny dom cca. 3 milióny dolárov (USD – zdroj tu).

V EÚ od roku 2018 požíva ochranu aj 3D vyjadrenie ochrannej známky (tzv. shape mark), a CHANEL evidentne vie uvedenú právnu úpravu využiť na svoju ochranu.

Ženská časť čitateľov určite pozná brošne, ktoré sa predávajú a pozostávajú z dvoch C a majú často pôvod z čínskych eshopov. Známkové právo je teritoriálne (spojené s územím, kde platí) a v Číne má ochranná známka zatiaľ zákonnú ochranu iba v 2D podobe (hoci existuje pár rozsudkov, ktoré priznávajú ochranu aj 3D podobe ochrannej známky). V roku 2019 módny dom CHANEL prehral v Číne známkový spor proti výrobcovi šperkov „Ye“, ktorý argumentoval, že produkty prezentuje spotrebiteľom pod svojou značkou a tvar produktu nie je chránený ochrannou známkou, je to iba ozdobný prvok („decoration“ – zdroj tu).

Chanel uvedené súdne rozhodnutie z Číny považuje za neakceptovateľné, a preto si v EÚ a v US dáva pozor na pokusy predaja kópií Chanel produktov aj v 3D podobe. O to viac v prípadoch, ak predajca produkty prezentuje ako Chanel výrobky príp. ak predajca funguje v tom istom biznis sektore. Preto napríklad Súd prvého stupňa (bývalý Všeobecný súd EÚ) logo pozostávajúce z dvoch písmen “S”, ktoré vidíte na obrázku zapísané za ochrannú známku EÚ pre šperky považoval za zameniteľné so chanelovským “CC” a túto staršiu registráciu ochrannej známky pre šperky vyhlásil za neplatnú (T-57/16).

Každý prípad zásahu do všeobecne známej známky preto závisí od individuálnych okolností prípadu.

Zdroj obrázkov: vlastná tvorba, pixabay CCO licence a zverejnené súdne rozhodnutia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

four × four =